Aktualna oferta


AMITURKalendarz na stronę

Dieta wysokobiałkowa (np. Atkinsa)

eliminuje tłuszcze, ogranicza węglowodany, dostarcza do 1,5 g białka na 1 kg idealnej masy ciała

Zawartość białka w tej diecie sięga a nawet przekracza 30% ilości spożywanych kalorii. Węglowodany i tłuszcze są ograniczone. Istnieje kilka popularnych diet opartych na zasadzie wysokobiałkowej, różnią się tylko sposobem interpretacji ich działana. Jedna z teorii na przykład zakłada, że wysokowęglowodanowa dieta na skutek przesunięć hormonalnych blokuje wykorzystanie tłuszczu na cele energetyczne, a więc ograniczenie spożycia węglowodanów powinno zwiększyć spalanie lipidów.


Ocena diety wysokobiałkowej jako metody odchudzanie w/g Biblii Żywności i Żywienia autorstwa Judith Wills, książki opracowanej przez specjalistów z Katedry Dietetyki i Żywności Funkcjonalnej SGGW:

Wysokobiałkowa i niskowęglowodanowa dieta przeczy zasadom współczesnej dietetyki. Ograniczenie spożycia węglowodanów prowadzi do ograniczenia spożycia błonnika, a to z kolei może powodować zaparcia, schorzenia jelit i wiele innych problemów zdrowotnych.

Dieta wysokobiałkowa może się przyczynić do uszkodzenia wątroby i nerek oraz zwiększonego wydalania wapnia z organizmu (większe ryzyko wystąpienia osteoporozy). Przy wysokobiałkowej diecie spadek masy ciała jest rezultatem ograniczenia spożycia kalorii, a nie skutkiem reakcji hormonalnych.

Przy diecie wysokobiałkowej i niskowęglowodanowej może wystąpić ketoza, dolegliwość, której symptomem jest oddech o zapachu acetonu.