Aktualna oferta


AMITURKalendarz na stronę

Dieta South Beach


Dieta, która zrobiła zawrotną karierę na całym świecie. Nie wymaga liczenia kalorii, ścisłego przestrzegania narzuconego z góry jadłospisu. Posiłki komponuje się samemu według kilku prostych reguł. Ponadto jest efektywna – przez pierwsze 2 tygodnie z reguły chudnie się na niej ok. 5 kg.

Dieta South Beach zrobiła karierę, bo nie jest rygorystyczna – nie tylko da się z nią żyć, ale nawet da się ją polubić. Produkty żywnościowe zostały w tej diecie podzielone na trzy grupy: wskazane, dopuszczalne z ograniczeniami i niedozwolone. Te ostatnie to tłuszcze zwierzęce oraz tzw. złe węglowodany znajdujące się głównie w oczyszczonej mące i cukrze. Mają one wysoki  indeks glikemiczny (IG), co oznacza, że szybko podnoszą poziom cukru we krwi. To pobudza organizm do gwałtownej produkcji insuliny, poziom cukru szybko spada - aż poniżej normy, a w efekcie niedocukrzenia znów czujemy się głodni. Podstawą diety South Beach są produkty o niskim indeksie glikemicznym, czyli tzw. dobre węglowodany. Nie podnoszą one gwałtownie poziomu cukru we krwi, a zatem nie wywołują trudnych do opanowania napadów głodu i nie skłaniają do objadania się.


Dieta odchudzająca składa się z dwu etapów.

Etap pierwszy
trwa 2 tygodnie. Jest najtrudniejszy, bo organizm musi się przyzwyczaić do nowego (często znacznie różniącego się od obecnego) sposobu odżywiania. Ten etap normuje produkcję insuliny, dzięki czemu maleje ochota na słodycze. W pięciu posiłkach dziennie powinno się w tym czasie zjadać dużo białka, ale mało węglowodanów. Posiłki komponuje się samodzielnie, używając produktów dozwolonych w tym etapie odchudzania, bez liczenia kalorii.

Wskazane produkty, to: chude mięsa i białe sery, ryby, jaja, orzechy, grzyby, serek tofu, warzywa o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 60).

Niedozwolone produkty: pieczywo, ryż, ziemniaki, makaron, tłuste sery, masło, tłuste mleko, jogurt, ciasta i słodycze, alkohol, owoce i soki owocowe.

Etap drugi
- menu należy wzbogacić o węglowodany z grupy dozwolonej, o niskim indeksie glikemicznym. Ten etap odchudzania trwa tak długo, aż waga osiągnie wartość prawidłową. Podczas tego etapu chudnie się wolniej, trzeba obserwować reakcję organizmu na nowo wprowadzane produkty i (jeśli waga nie spada) przeprowadzać ewentualne korekty sposobu odżywiania.

Wskazane produkty: razowe pieczywo, niełuskane kasze, brązowy ryż, niektóre owoce, gorzka czekolada.

Niedozwolone produkty: ziemniaki, pszenny chleb, buraki, marchewka, kukurydza, lody, dżemy, z owoców: arbuz, banany, brzoskwinie, ananas.

Etap trzeci
trwający całe życie - utrzymujesz swą optymalną wagę jedząc prawie wszystko, ale przestrzegając dotychczasowych zasad. Dania główne mogą być bogatsze, nie trzeba również rezygnować z deseru - ważne jest tylko, aby posiłki komponowć z produktów o IG poniżej 60.
Od czasu do czasu można nawet sięgnąć po złe węglowodany, ale trzeba je spożywać z dodatkami spowolniającymi ich wchłanianie (oliwa, ser itp). Jeśli waga w tym okresie pójdzie w górę należy wrócić na tydzień do pierwszego etapu, a po odzyskaniu dawnej wagi łagodnie przejść do trzeciego.


Pierwszy etap diety South Beach najłatwiej przetrwasz na wczasach - np. w Bornem Sulinowie.